Les 1: wegrijden vanuit stilstand

We beginnen met de les “wegrijden vanuit stilstand”. Wegrijden vanuit stilstand kan op 2 manieren worden gedaan.

De eerste manier is de meest gebruikte manier; je geeft gas en laat voorzichtig de koppeling omhoog komen en aangrijpen. Van zodra de koppeling aangrijpt laat je die (gecontroleerd) helemaal omhoog komen terwijl je het gas opvoert naar gelang de situatie.

Helaas is dit de foute manier om weg te rijden, en al helemaal de foute manier om aan een beginnend bestuurder te leren! Voordat ik verder ga met de juiste manier, leg ik uit waarom dit de foute manier is.

  1. Indien je al gas geeft voordat je de koppeling laat aangrijpen, gaat natuurlijk het toerental omhoog. Het onvermijdelijke gevolg daarvan is dat de koppeling meer slipt, dus meer slijt. Het gevolg van die (meer dan nodig) slippende koppeling, is dat op termijn de koppeling steeds meer gaat slippen, en je dus over het algemeen kracht (= brandstof) zal verliezen. Jouw auto gaat dus, hoe langer je dit doet, meer en meer brandstof verbruiken
  2. Daarnaast moet een (meer dan nodig) slippende koppeling natuurlijk ook eerder worden vervangen
  3. De belangrijkste reden is echter een stuk praktischer. Ik denk dat het nodig is dat een bestuurder, beginnend of ervaren, de auto in zekere mate aanvoelt. Als je direct al gas geeft, nog voordat je de koppeling op laat komen, krijg je dat gevoel niet. Je “voelt” niet wanneer de motor bijna afslaat, wanneer je auto “bokt”, enz omdat al deze sensaties worden afgezwakt cq. voorkomen door het hoge toerental.
  4. Een hoop vaardigheden die later moeten worden geleerd worden bovendien op deze manier moeilijker om te leren. Denk aan doorrijden na te hebben afgeremd (wanneer Eco Driving wordt toegepast), doorrijden in de 2e versnelling na te hebben afgeremd voorbij het stationaire toerental (wat vaak voorkomt in druk stadsverkeer)

Wat is dan de correcte manier?

De correcte manier om te leren wegrijden vanuit stilstand, is dit te doen zonder gas te geven. Jawel, zonder gas te geven.

Nu hoor ik de ongeduldigen onder jullie al denken dat de motor 1000 keer zal afslaan, of je anders altijd heel langzaam wegrijdt. De motor zal, zeker in het begin, inderdaad afslaan (een oplossing hiervoor is deze handeling zonder stress en in een rustig gebied te oefenen tot het redelijk goed gaat). En dat langzaam wegrijden valt wel mee. Sterker nog, na het (hobbelige) begin zal je (zoon of dochter) daarna veel minder problemen hebben bij het wegrijden en dat ook veel soepeler kunnen doen; ook nog eens zonder onnodig (veel) gas te geven. Na een tijdje mag natuurlijk het gaspedaal wel worden gebruikt bij het wegrijden (ik begin hier vaak mee wanneer leerlingen vragen hoe andere bestuurders sneller wegrijden). Maar zolang je (zoon / dochter) nog moet nadenken bij de handeling van het wegrijden, moet de koppeling aangrijpen voordat er gas wordt gegeven. Zodra nadenken niet meer nodig is ben je aangekomen bij het punt van lichaamsgeheugen; het lichaam voert de handeling uit zonder dat daarover bewust moet worden nagedacht. Dat kan soms nog eens minder soepel gaan; dit is een kwestie van tijd en, indien nodig, corrigeren.

Een goede manier om de koppeling in de eerste (paar) les(sen) onder de knie te krijgen, is wegrijden in de 2de t/m 4de of zelfs 5de versnelling.

Ja ja, je leest het goed: wegrijden in de 2de versnelling, dan in de 3de versnelling, dan de 4de en eventueel zelfs in de 5de versnelling. En dat alles zonder het gaspedaal te gebruiken.

De gouden regel is hierbij: indien de motor afslaat, had je de koppeling langer (en wellicht minder sterk) moeten laten aangrijpen. Wanneer de auto “bokt”, moet je de koppeling minder ver omhoog laten komen (minder sterk laten aangrijpen).

Deze oefening leert een leerling dat de koppeling een paar seconden hoort en kan worden vastgehouden op het aangrijpingspunt. Voor het snellere wegrijden kun je al gas beginnen te geven van zodra de koppeling aangrijpt, waarbij dan de koppeling langzaam dient op te komen terwijl je rustig blijft accelereren.

Voor de begeleiders geldt: toon geduld, oefen dit op een rustige plaats, raak je geduld niet kwijt, schreeuw niet en blijf steeds geduldig. Da’s 3 keer geduldig zijn en blijven, en da’s niets teveel. Lukt het even niet, doe dan even iets anders om de aandacht af te leiden.