Les 11: fileparkeren

Fileparkeren

 

Geen manoeuvre zo on(be)grijpbaar als fileparkeren. En troost je: zelfs veel ervaren bestuurders hebben er moeite mee!

Gelukkig bestaat er een techniek om fileparkeren aan een leerling te leren. En gelukkig is deze techniek nagenoeg onfeilbaar en op alle auto’s toepasbaar..!

En denk eraan:

  • gebruik hier bij voorkeur de overpakmethode
  • sturen wanneer je stilstaat is af te raden! Het is slecht voor de banden, aangezien die dan door de velg (het metalen ding waar de band omheen zit) over de weg worden getrokken. En ook verminder je hiermee de sterkte van de band. Sturen dient enkel te gebeuren wanneer je in beweging bent!
  • stuur alleen wanneer je rijdt; dan werkt deze methode netjes. Dat ligt aan de scherpte van de bochten en de afstanden, die veranderen met de snelheid
  • als je wilt parkeren en stilstaat naast een auto, is het niet de bedoeling te wachten tot al het verkeer achter je je heeft ingehaald, wanneer zij eerst moeten wachten op tegemoetkomend verkeer. Dit veroorzaakt veel meer hinder dan nodig. Parkeer gewoon, dan hinder je het verkeer veel minder lang en moet niemand je inhalen
  • een techniek is eigenlijk een hulpmiddel om het gevoel aan te leren. Gevoel blijft hoe dan ook belangrijk. Sneller of langzamer rijden of sturen heeft een direct gevolg voor de uitkomst, dus hierop zul je misschien een beetje moeten oefenen..
  • eindigen op of tegen de stoeprand is een slechte zaak! (in dit geval mag je op het examen herbeginnen). Dat heeft niets te maken met het examen, maar met de “gezondheid” van je banden

 


fileparkeren-1-3

Stap 1

  • ga stilstaan naast de auto waarachter je wilt parkeren. Dit doe je met wat ruimte tussen jouw buitenspiegel en de zijne. Ik zeg altijd: je moet 3-4 spiegels of een armlengte ruimte hebben tussen de auto’s. De spiegel voorbij rijden is niet erg; te vroeg stoppen wel
  • voordat je begint te rijden, kijk je: links over je schouder – voor – rechts over je schouder; van dode hoek naar dode hoek
  • rijd rustig achteruit met gebruik van de slippende koppeling. Je andere voet blijft bij de rem om te kunnen remmen als dat nodig is. Gas geven is niet nodig!
  • kijk door het achterste zijraam (die naast de achterbank). Wanneer je door de hoek rechtsonder van dat raam (zie afbeelding) de andere auto niet meer ziet, stuur je geheel en vlot naar rechts

fileparkeren-raam


fileparkeren-2-3

Stap 2

  • de auto begint op dit moment met de neus uit te zwaaien naar links; we kijken dus naar voren, opzij en over de linkerschouder naar buiten
  • wanneer de neus van de auto een stuk naar links is verplaatst en je ziet dat je niemand (onnodig) hindert, kijk je naar voren. Wanneer je recht de weg in kijkt wanneer je door de rechter benedenhoek van het voorraam kijkt (zie afbeelding), stuur je geheel en vlot naar links en kijk je over je rechterschouder.

fileparkeren-voorraam
Je kijkt om te zien of je een voetganger hindert, en of die jou misschien hindert. Een voetganger die achter jou wil oversteken is misschien niet slim bezig, maar heeft wel voorrang. Bovendien kun je zien of de ruimte achter je volstaat om helemaal het vak in te komen en of iemand je plaats wil inpikken of achter je uit een garage of uitrit komt

controlepunt voor de bijrijder / begeleider

de rechterbuitenspiegel moet net achter de koffer van de andere auto komen. De bijrijder / begeleider kijkt dan over de buitenspiegel recht de weg in. Als de beginpositie goed was en je bent de koffer gepasseert met de buitenspiegel, zul je de andere auto niet raken. Dit is echter geen goed referentiepunt voor de bestuurder, omdat dit door de kijkhoek absoluut niet goed is te zien


fileparkeren-3-3

Stap 3

  • wanneer de auto dan bijna recht op de weg/evenredig aan het trottoir staat kijk je voor je en stuur je terug naar rechts. Zodra de wielen rechtstaan (kijk naar voren om dit te (kunnen) zien) stop je de auto. Klaar!
  • de trottoirband raken met de wielen is slecht voor de banden; het beschadigt niet alleen de velg maar ook de wangen van de band, waardoor het gevaar op een klapband toeneemt. Dit dient dus te worden voorkomen. Ook net een beetje de stoep oprijden is slecht; wanneer je met maar een klein deel van de band op de trottoirband staat, staat dat deel van de band onder veel grotere druk dan goed is. Het beste: je stuurt op tijd terug (net voordat je recht staat) en zet de wielen recht voordat je de trottoirband raakt
  • daarna blijf je staan; niet naar voren rijden! Dit is onnodig en onhandig; je staat goed geparkeerd en nu kun je in een keer het vak uitrijden terwijl je zeker weet dat je de auto voor je niet zult raken. Ga je toch een stukje naar voren, dan heb je die zekerheid niet. Bovendien kan iemand je klem rijden.. Bovendien; waarom altijd dat kleine stukje naar voren, ook als het compleet onnodig is? Omdat iedereen denkt dat je volgens de wegcode 1 meter afstand moet houden. Dat is een minimum!

 


De kijktechniek is:

  • rechtsachter je, over je schouder

— sturen (naar rechts )–

  • voor je
  • links naast je
  • linksachter je, over je schouder
  • voor je

— sturen (naar links) —

  • rechts naast je
  • rechtsachter je, over je schouder
  • voor je

— sturen (tot de wielen recht staan) —

Nu komt nog een belangrijk onderdeel;

het parkeervak weer uitrijden

De meesten onder ons lijken te denken dat het ok is, of zelfs de bedoeling om eerst het vak een beetje uit te rijden zodat de neus eruit piept om daarna pas weg te rijden of eerst nog eens (vaak onnodig) naar achteren te rijden.

NEEN!

Dat is dus niet de bedoeling! Ook hiermee hinder je andere bestuurders, vaak al zoveel dat het niet uitmaakt of je een beetje op de weg staat of helemaal omdat ze er toch niet langs kunnen. Uitrijden doe je wanneer dat helemaal en vlot kan (ook hier moet je voorrang verlenen/zo weinig mogelijk hinder veroorzaken).

Anderen maken regelmatig de fout te parkeren zoals op de foto’s te zien is.. Doe dat alsjeblieft niet, want het is zo slecht voor je banden..

band-wang-auw  parkeren-band-druk


Alle delen zoals beschreven zijn belangrijk! Wijk er dus best niet vanaf. Het kijken, op de koppeling rijden, voet bij de rem, stoep niet raken.. Alles telt. Tijdens het oefenen, op het examen en in het dagelijks leven.