Les 13: hellingproef

Hellingproef

 

De hellingproef.. Veel foute manieren om hem te doen, 2 juiste. Die 2 zijn toevallig ook het beste voor de auto,het milieu en het veiligst. 3 Vliegen in een klap.

Het begint met het laten stilstaan van de auto. Idealiter maak je hierbij gebruik van de zwaartekracht om zachtjes en met geen of slechts een lichte dipje van de neus tot stilstand te komen. Dat betekent: je remt totdat je bijna stilstaat. Op het laatste moment laat de rem omhoog komen, zodat de zwaartekracht het laatste beetje voor je doet. Dan is het een kwestie van timing: de rem induwen net op het juiste moment; wanneer de auto volledig stilstaat.

Dan beginnen we met het echte werk; de hellingproef zelf..

Er zijn 2 manieren: met de handrem of met de voetrem.

Hellingproef met handrem

  • stop en houd de rem ingedrukt
  • houd de koppeling ingedrukt en schakel naar de 1e versnelling
  • zet de auto op de handrem
  • laat de voetrem omhoog komen
  • plaats de rechtervoet bij het gaspedaal
  • laat de koppeling omhoog komen en aangrijpen totdat de neus van de auto iets omhoog lijkt te komen
  • geef een beetje gas, zodat de motor weer normaal klinkt en soepel loopt; niet te veel (1.000-1.500 t/min)
  • doe de handrem naar beneden en rijd weg. Als je niet direct beweegt, laat dan de koppeling een paar milimeter verder omhoog komen

 


 

Hellingproef met voetrem

  • stop en houd de rem ingedrukt
  • houd de koppeling ingedrukt en schakel naar de 1e versnelling
  • laat de koppeling omhoog komen en aangrijpen totdat je het toerental / geluid van de motor hoort veranderen
  • laat de rem los en rijd verder weg zoals normaal. Als je niet direct beweegt, laat dan de koppeling een paar milimeter verder omhoog komen

 


Let op: het is dus absoluut niet de bedoeling om in het geval van een hellingproef met voetrem de auto “op te vangen” met de koppeling door:

  • eerst de rem los te laten
  • dan (eventueel) gas te geven
  • dan de koppeling te laten aangrijpen

Dit is de foute manier want het is

  • gevaarlijk (je bolt naar achteren en kan iets of iemand raken)
  • schadelijk voor de auto (de koppeling slijt onnodig veel)
  • schadelijk voor het milieu (want je geeft onnodig gas)