Les 6: rondpunten

Na de les kruispunten volgt logischerwijs de les rondpunten; ook hier is kijkgedrag erg belangrijk, hebben we te maken met voorrang en komen meerdere categorie├źn weggebruikers bij elkaar.

Hier is de volgorde:

  • kijken (links-rechts-links-rechts zoals bij elk ander kruispunt: echt rondpunt of nep-rondpunt, indeling en te nemen afslag, aankomende voetgangers)
  • snelheid aanpassen (vertragen + 2e versnelling)
  • kijken (laatste controle aankomend verkeer voordat je het rondpunt oprijdt; moet je voorrang verlenen?)
  • controle dode hoek voor het verlaten van het rondpunt i.v.m. fietsers, 1 afslag van tevoren
  • kijken (i.v.m. mogelijk inhalend verkeer (zoals beschreven in les 4: afslaan))
  • snelheid aanpassen (versnellen)

Natuurlijk is een rondpunt een kruispunt, maar geen gewoon kruispunt. Een aantal zaken zijn fundamenteel anders en daarom verdient dit onderwerp zijn eigen hoofdstuk.

Het begint met het gevaar dat een bestuurder enkel naar links kijkt en dus de mogelijkheid dat een voetganger wil oversteken compleet negeert. Het controleren op voetgangers moet een integraal onderdeel vormen van de naderingstechniek; trouwens niet alleen voor leerlingen maar voor iedereen.

Dan zijn er rondpunten met meerdere rijstroken. Correct gebruik van de rijstroken op een rondpunt met 2 of meer rijstroken bevordert de doorstroming. De uitvoering is als volgt:

  • de buitenste rijstrook voor rechtsaf en rechtdoor
  • de binnenste rijstrook voor linksaf en een halve draai; verander van rijstrook 1 afslag van tevoren

rotonde-correct-voorsorteren

Wanneer je iemand coacht moet je dus goed opletten de volgende zaken zeker duidelijk aan te leren en te bespreken:

  • bij het naderen op voetgangers controleren. Voetgangers komen ook van rechts!
  • een rondpunt correct berijden. Dit betekent de juiste rijstrook indien er meerdere zijn. Correct voorsorteren. Doelbewust, verklaarbaar en besluitvaardig gedrag vertonen
  • over de rechterschouder te kijken (dode hoek) om te zien of er fietsers zijn die voorrang moeten krijgen voor je het rondpunt verlaat