Les 8: zijdelingse verplaatsingen

Zijdelingse verplaatsingen

Zijdelingse verplaatsingen slaat niet zo zeer op afslaan (dat apart wordt behandeld) maar meer op veranderen van rijstrook en voorsorteren (op de eigen rijstrook / weghelft of op een voorsorteerstrook).

Voordat ik begin een belangrijke voetnoot: wanneer je je meerdere rijstroken moet verplaatsen, kijk je en geef je richting aan eens per rijstrook. Daarmee wil ik zeggen: je kijkt, geeft richting aan, schuift een rijstrook op, zet de richtingaanwijzer uit. Je kijkt weer, geeft weer richting aan, schuift een rijstrook op, doet de richtingaanwijzer weer uit. Zo vermijd je ongelukken, terwijl je veel duidelijker communiceert met andere bestuurders. Bovendien geldt zoiets als meerdere verplaatsingen, en zegt de wegcode duidelijk dat er richting moet worden aangegeven voor elke manoeuvre of zijdelingse verplaatsing; dus per rijstrook.

Hierbij is het zeer belangrijk dat het juiste kijkgedrag wordt vertoond; zeker de dode hoek wordt te vaak vergeten terwijl dit de meest gevaarlijke plek rondom de auto is! Daarom heet het de “dode hoek”, en niet de “leuke hoek” of de “pret hoek”.

De correcte kijktechniek is hetzelfde als altijd; hetzelfde als bij het afslaan:

  • binnenspiegel
  • buitenspiegel
  • dode hoek

Voordat je van rijstrook wisselt of voorsorteert moet er altijd op deze manier worden gekeken.

Als je nu zegt: “maar dat is toch niet altijd nodig?” dan heb je in principe gelijk. Maar realiseer je goed wat je dan van een leerling (of jezelf) verwacht: dat iemand die het al moeilijk heeft om 50% van het hele beeld waar te nemen, die het al moeilijk genoeg heeft om ondertussen ook nog eens de auto te besturen, dat die persoon per situatie gaat analyseren of er moet worden gekeken en waar..

Veilig autorijden draait voor een belangrijk deel om basistechnieken en reflexen.
Beter ook kijken wanneer dat niet nodig is, dan vergeten te kijken wanneer het wel nodig is.

En het is waar; leren kijken kost moeite in het begin. Maar geloof me; eens dit een automatisme is zal je merken dat er eigenlijk niets aan is. Sterker nog; hoe meer je het doet, hoe makkelijker het zal worden en hoe nauwkeuriger de waarneming zal worden.

Vergis je niet: een auto (en zeker een motorrijder of (brom)fietser) verdwijnt met gemak helemaal in de dode hoek. Onderschat de dode hoek niet! Realiseer je het belang van een juiste kijktechniek, en herhaal en drill tot het een automatisme is! Dat betekent ook dat je er elke les op let, en je jezelf corrigeert wanneer je het vergeet.