Les 9: tegemoet komen, inhalen en voorbijgaan

Tegemoetkomen/inhalen/voorbijgaan

Als begin is het goed deze 3 termen te definiƫren

  • tegemoet komen doe je met verkeer dat jou van de tegenovergestelde richting tegemoet komt
  • inhalen de je met andere, in dezelfde richting rijdende bestuurders
  • voorbijgaan doe je bij bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, geparkeerd zijn of stilstaan

Dit zijn althans de Europese definities, en wat het links afslaan betreft: zo wordt het gedaan in vrijwel alle landen, dus is het op z’n minst goed om dit te weten.

Het grootste risico bestaat er natuurlijk in de andere bestuurder te raken.

Tegemoetkomen

houdt al een risico in; veel leerlingen focussen zich dan zo veel op de tegemoetkomende bestuurder, dat ze er onbewust en ongewild toch naartoe beginnen te sturen. Dit komt vanwege het simpele feit dat de natuur ons zo heeft gebouwd dat we onze ogen volgen. Het is dus noodzakelijk niet te veel op de andere bestuurder te concentreren en voor je uit te blijven kijken.

Inhalen

moet enkel gebeuren wanneer het nodig is. Dus niet op momenten en in situaties waar dat onnodig is, onveilig of zelfs compleet onlogisch; bijvoorbeeld net voordat je (mogelijk) moeten stoppen, op kruispunten, bij (rode) verkeerslichten, net voor het uitvoegen/voorsorteren/afslaan.. Inhalen op of vlak voor of na kruispunten is trouwens in de meeste gevallen verboden want zeer onveilig , dus dient het beste compleet te worden vermeden.

Voorbijgaan

lijkt veilig, maar moet worden bekeken in de Brusselse context. Bent u wel eens langs een auto gereden waarvan de bestuurder ineens het portier opende? Of je wilt voorbij een voetganger rijden die vervolgens bijna voor je auto springt omdat-ie totaal niet uitkijkt of oplet.. Het is het beste om doorheen de (ramen van) geparkeerde auto’s te kijken, om te zien of er mensen in zitten. Probeer ook tussen de auto’s te kijken om te zien of er toevallig een voetganger ongepland zelfmoord wil plegen. Houd daarom best altijd een tussenafstand aan van ongeveer een meter. Dan heeft een eventuele fietser ook direct een beetje ruimte; dat zal-ie waarderen!

Zoals bij elke zijdelingse verplaatsing moet ook hier de enige juiste kijktechniek worden toegepast; binnenspiegel, buitenspiegel, dode hoek. Dus kijken voor je inhaalt, kijken als je moet uitwijken (naar links of rechts) voor iets of iemand.

Kruisen is trouwens een erg vaag begrip in de wegcode; het wordt uit de wegcode niet duidelijk wat er met “kruisen” wordt bedoeld en dit kan dus op meerdere manieren worden uitgelegd. Laat ik je in ieder geval waarschuwen; in alle andere landen buiten Belgie slaan we links af zoals je op de afbeelding in ’t groen ziet. In Belgie denkt men dat het hoort zoals in het rood aangegeven.

correct-links-afslaan

De groene manier is logischer en veiliger, omdat je dan beter zicht hebt, niet geblokkeerd kunt worden en er geen conflictpunten meer zijn. En gelukkig doen steeds meer weggebruikers het zo, of dat nu wordt aangegeven of niet.